מכתב פתוח לבני גנץ: עצור את הסיפוח

חבר הכנסת בני גנץ שלום רב,
אנחנו כותבים לך מתוך דאגה עמוקה ביחס להצעה לספח חלקים מהגדה המערבית. כמומחים בתחום הסביבה, ובעלי ניסיון ארוך-שנים בשיתוף פעולה סביבתי חוצה-גבולות, אנחנו חוששים שלסיפוח של חלקים מהגדה המערבית יהיו השפעות הרסניות, בין השאר, על יכולתנו להגן על משאביה הטבעיים של ישראל ועל היכולת שלנו לחזק את חוסנה של ישראל מול שינויי אקלים.

למכון הערבה למעלה מ-1,400 בוגרים, ישראלים, פלסטינים, ירדנים וממדינות אחרות בעולם, שלקחו חלק בתוכנית האקדמית שלנו שבקיבוץ קטורה בערבה הדרומית. אנחנו מקדמים פתרונות בני-קיימא לייצור מזון, ניהול שפכים, מי שתייה ואנרגיה מתחדשת בקהילות כפריות בנגב, בגדה המערבית, בעזה ובדרומה של ירדן. המדענים שלנו יצרו קשרים חוצי-גבולות עם עמיתיהם הירדנים והפלסטינים, והם חולקים ידע, משתפים פעולה במחקרים מדעיים ובונים גשרים של אמון. אנחנו מאמינים שהסיפוח יסכן את העבודה החשובה הזו של מדענים, אנשי סביבה ורבים אחרים משני צידי הגבול, שמקדמים שיתוף פעולה למול סכסוך מתמשך ולחצים סביבתיים מתגברים.

בשנים האחרונות, עם השקתו של הפורום לדיפלומטיה סביבתית – שמשימתו היא לקדם הסכמים חוצי-גבולות בנושאי סביבה בין ישראל, הרשות הפלסטינית וירדן – גייסנו שותפים דיפלומטיים מהאיחוד האירופי ומארה"ב, וממוסדות בינלאומיים כמו אוניברסיטת אוקספורד, במטרה לייצר מסגרת לשיתוף פעולה סביבתי חוצה-גבולות ובניית שלום. חרף אינתיפאדות, מלחמות, והחלפת מהלומות עם עזה – מכון הערבה שומר על גחלת של תקווה.

אנחנו במכון הערבה חוששים שדרכה של הממשלה הנוכחית לסיפוח מסכנת את יכולתו של המכון, כמו של ארגוני שלום אחרים באזור, להמשיך בעבודה החשובה עם שותפינו הפלסטינים והירדנים. עבודה זו אינה חלק מהספקטרום הימני/שמאלי של הפוליטיקה והיא אף נתמכת על ידי ממשלות ישראל לדורותיהן; המנדט שלנו הוא מכדור הארץ ומבני האדם שמאכלסים אותו.

אנחנו מבינים שלראש הממשלה נתניהו יש רוב להעביר חוק סיפוח, גם ללא התמיכה של כחול לבן. למרות זאת, אין זה פוטר אותך מאחריות להשלכות של תמיכה שכזו. אתה הובלת את מפלגתך אל הקואליציה הזו; אנחנו מפצירים בך לעצור את הסיפוח של חלקים מהגדה המערבית, למען שמירת הסיכוי לשלום על ידי פתרון שתי המדינות ולמען עתידה של מדינת ישראל.
בברכה,

השגריר דניאל שק
יו"ר המועצה הציבורית,
מכון הערבה

 

פרופ' אילון אדר
יו"ר הועד המנהל,
מכון הערבה

 

ד"ר דבורה סנדלר
יו"ר הפורום לדיפלומטיה סביבתית,
מכון הערבה

דוד לרר
מנכ"ל,
מכון הערבה